tisdag 13 oktober 2009

Uppskattad kurs som vanligt!!!



I söndags hade vi då årets tredje Första Hjälpenkurs och den var lika uppskattad som vanligt!!!
Denna gång kom jag ihåg att ta ett par bilder på de stackars livlösa barnen!
Marit, hon som leder kursen, skulle åka till Koh Lanta om en vecka för att utbilda lärarna i svenska skolan därnere. Hon hade inför detta frågat dom ifall det var nåt speciellt som ville att hon skulle sätta fokus på. Svaret blev: "Det vore bra om du kunde prata lite om röda kobror!!" Marit sa skämtsamt att just DEN lektionen hade hon varit sjuk på utbildningen... Tydligen är det ett relativt stort problem därnere. De svenska barnen leker ju på samma sätt i Thailan som dom leker hemma i Sverige, dvs springer runt i gräset etc. Det är bara det att just i det höga gräset så finns de röda kobrorna, en av världens farligaste orm. Den försvinner heller inte som de svenska ormarna gör när man kampar i marken utan då RESER dom sig och går till attack. Eftersom dom reser sig så tar betten betydligt högre upp än ett vanligt huggormsbett, dvs nånstans i ljumsken, och roligare kan man ju ha! Skönt att vi slipper bekymra oss om kobror härhemma tycker jag!
Nästa Första Hjälpenkurs blir troligen fram i månadsskiftet jan-feb nångång. Jag återkommer så snart jag har ett exakt datum!
Glöm nu inte att jag har extraöppet ikväll mellan 18-20, välkomna då!
/Sussi

Inga kommentarer: