söndag 3 maj 2009

Min cykelhistoria!

Jag fick min första cykel som entusiastisk fem-eller möjligtvis sexåring. Jag lärde mig cykla på Tumba Torg där jag levde mina första tolv år. Cykelhjälm var ännu inte uppfunnet. Jag kommer ihåg att den (cykeln alltså) var röd och jag tyckte den var fantastiskt vacker!



Min nästa cykel var vinröd och den fick jag när jag fyllde åtta år. Den kan inte gjort så mycket väsen av sig för jag kommer inte ihåg så mycket av den. Nästa cykel in i mitt liv var en Crescent, en ljusblå, 27 tum och JÄTTESTOR. Jag fick den när jag fyllde elva år. Så här ser den ut:




Jag har den alltså kvar i min cykelsamling (det blev en samling idag...). Den har följt mig troget från Tumba, via Sorunda, Södermalm och Östermalm för att slutligen hamna på Kantarellvägen i Enskede. Den är treväxlad, men tvåans växel tror jag inte funkade de första tjugo åren. Nu gör den det...tror jag. Jag fick en riktig kärringsadel till den när jag fyllde trettio av min käre man. Sadeln är faktiskt bredare än rumpan som sitter på den, åtminstone vill jag gärna inbilla mig det!!


Nästa cykel i samlingen blev den här:






Den köpte jag för att....ja, varför då kan man undra??? Jag fick för mig att jag behövde en ny cykel eftersom jag haft min gamla i tjugo år. Denna cykel köpte jag via mitt jobb när jag var gravid med stora L. Jag har för mig att det var i april och då måste jag alltså ha varit i typ fjärde månaden. Jag vet inte riktigt vad jag skulle med den till, men jag har för mig att vi tagit ut min gamla cykel till sommarstället som vi köpt knappt ett år tidigare. Har ingen aning om när jag hade tänkt att jag skulle cykla på denna, eftersom jag hade en kvart att gå till mitt jobb på den tiden. Denna cykel har jag cyklat typ INGENTING på! Det är nämligen ARTON växlar på den och jag klarar bara TRE. Det är INGET fel på cykeln, men den har bara blivit stående hemma utan att någon lagt ner nån omsorg på den. Eftersom jag köpte den via jobbet så har den en liten logga på ramen.



MEN NU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Sen några timmar så finns den här skönheten i min samling cyklar:




Aaaaaaah, vilken skönhet!!! Det är en Monark som heter Karin (efter svärmor), har tre växlar, fotbroms, handbroms, cykelkorg, kjolskydd och:
DEN ÄR ROSA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kan ni tänka er nåt bättre???
Det är verkligen en riktig kärringcykel (don efter person). Köpte den i Sickla idag och eftersom P inte hittade cykelmojängen som man sätter på dragkroken så fanns det bara EN lösning på problemet; HAN fick cykla hem den!!!
Tog en lite premiärtur efter lunch och jag måste ju säga att den rullar bra!!!
Nu återstår bara problemet att minska lite på min cykelsamling igen!
Det betyder att de två tidigare cyklarna faktiskt är till salu!!! Behöver ni en ny cykel eller om ni känner nån som behöver det så kontakta mig gärna!! MYCKET bra pris vid snabb affär!
Tilläggas bör väl kanske att cykel nr 1 (den översta) saknar stöd. Men å andra sidan ingår en cykelkorg....Kan tänka mig typ 300:- för nr 1 (snart 27 år gammal) och kanske 600:- för nr 2 (sju år gammal och i princip okörd).
Maila mig på: sussi@kajulen.se

Nu återstår bara att börja cykla till skola och förskola....och kanske ända till jobbet...???

Ny vecka, nya utmaningar, nya möjligheter!!!

Kram på er!

/Sussi

Inga kommentarer: