måndag 13 juli 2009

Hade man inget att göra....

....så skaffade man sig ju det ganska snabbt!
Har tillbringat en vecka med familjen i sommarstugan i Ö-vik, därav att det varit glest mellan blogginläggen. Flög hem igår ensam och lämnade man och barn kvar en vecka medan jag gör en insats på jobbet! Kom innanför dörren vid sjutiden och möttes INTE av ett pipande larm. Ringde genast till P och frågade vad det kunde bero på. Han sa att han fått ett SMS om att batterinivån var låg och då tänkte jag att jag ringer till larmbolaget imorgon bitti. Funderade inte så mycket på det utan tog en sväng upp, matade fiskarna, slog på datorn, ja ni vet. Tänkte åka och handla och sen klippa gräset. Öppnade kylskåpsdörren för att se vad jag behövde komplettera med inför tjejkvällen imorgon och kände på en gång att HÄR stod det inte rätt till...Det var VARMT i kylen. Vippade lite på smörpaketet och det SKVALPADE...........Höjde blicken och JOMENVISST var både kyl och frys utan ström. Öppnade frysen och där simmade kycklingfileér och pinnglassar (i massor) omkring och luktade mindre gott. Ringa P, springa ner i källaren (i mörker och kyla), kolla elskåpet, försöka hitta ficklampa...Jordfelsbrytaren hade gått....Finemang, då kopplar vi på den igen. Men DÅ blixtrade det och den VÄGRADE. Ringa P igen (gråtfärdig vid detta laget), försöka igen, blixtrar igen, telefonen bryts, P ovetande om huruvida frugan har fått en stöt genom kroppen, eller inte. Han ringer svärmor och ber henne hålla koll på mig etc etc etc. Cirkus Blom.
Ni förstår att jag hade att göra hela kvällen...Tömma kyl och frys (+ frysen i källaren) och försöka skriva upp vad jag slängde. Det blev några kilo kan man säga. Baxa ut två stora svarta sopsäckar för att slänga i soptunnan. En av grannarna står på sin balkong och undrar antagligen om det möjligtvis är så att hans till synes beskedliga granne kanske gjort sig av med sin äkta hälft...Det luktade inte pannkakstårta om soptunnan direkt.
Tänkte att man kanske kunde få ut nåt på försäkringen, men chansen är väl minimal. Men jodå, efter ett samtal med försäkringsbolaget så KAN man det. Ska bara specificera vad det var. Allra bäst hade ju varit att ta kort, men den tanken flög bara som hastigast genom mitt huvud innan jag började kasta allt!
Trött och ledsen föröker jag få tag på vår fantastiska elektriker. Han svarar inte, men ringer upp inom fem minuter (på sin semester). Han guidar mig vidare i eldjungeln och till slut har vi fått igång allt utom en "propp". Bryr mig inte så mycket om det utan är glad att kyl och frys funkar igen. Däremot funkar inte larmet än. Gullige elektrikern lovar att komma förbi idag måndag och kolla vad det är som löser ut jordfelsbrytaren (återigen på sin semester....). Ibland är dom bra att ha, dom där hantisarna!!!
Så idag har världens bäste Jonas varit förbi och fixat igång allting utom en sladd som går nånstans som ingen vet om. Den sladden ströp han och nu är allt frid och fröjd....förutom att det blir hämtpizza på tjejträffen imorgon, men som min granne C sa; jag förstår inte vad problemet med det är...??? Hon har så rätt....
Bra kvinna reder sig själv (nästan...) när strömmen gått.

Puss och kram
/sussi

Inga kommentarer: