söndag 1 mars 2009

Född:en butik!

Jag satt och fnulade på hur länge sen det egentligen är sen jag började fila på tanken att öppna en butik! Så började jag tänka efter ordentligt, kolla almanackan etc. Och då kom jag på det!!!
Hela den här processen kan vi faktiskt likna vid en graviditet! Jag vet exakt på DAGEN när jag fick min snilleblixt (eeehh...).

Satt vid datorn och surfade runt lite samtidigt som jag grunnade på vad "jag vill bli när jag blir stor". Tänkte att en butik skulle passa mig, men jag var inte riktigt redo för allt vad butikstider/varulager/dyra investeringar hette. Dessutom var liksom själva grejen den att jag skulle kunna jobba hemifrån eftersom jag inte kan det i mitt "civila" yrke. ("Finnas-hemma-för-barnen-när-dom-är-små-grejen ni vet...)

Kommer ihåg dagen eftersom jag just då var hemma med stora L som hade fått vattkoppor. Helt plötsligt bara "kom det till mig". Det var väl klart att jag skulle öppna en butik med kommissionsförsäljning av barnkläder!! Ingen investering av varulager, inga knepiga butikstider (som inte funkar i en familj där en fjärdedel reser en hel del). Och det bästa av allt; jag kunde ha det hemma! Det skulle ju passa mig PERFEKT!

En kompis skulle komma förbi med sina barn efter dagis för att också dom försöka bli smittade av vattkoppor, så när C kom så frågade jag henne om hon ville vara med i min allra första galoppundersökning (jag VET att det heter gallup, men galopp är skojigare) betr secondhandbutiker i Enskede. Hon svarade precis som jag ville på alla mina frågor och voilá, en butiksidé var född.

Det här var tisdagen den 13:e maj 2008 och ganska exakt nio månader senare var det så dags för förloss....jag menar invigning!

Vägen hit har varit lång och krokig, precis som en vanlig väntan på bebis! Många våndor och "gör jag rätt"? Det var många beslut att fatta på vägen; allt från att sätta igen garageporten till att ta beslut på att gå ner i arbetstid. När jag väl bestämt mig samt fått halvtid beviljat så var det helt andra beslut som skulle tas. Typ; vilka galgar/påsar/hemsida/blogg/klädställningar ska jag ha...etc etc. Nu är allt klart men samtidigt väntar nu en tid med förväntan på framsteg, precis som med en "vanlig" bebis. Från första smakportionen till de första stegen UTAN vingliga ben!

Jag hoppas ni vill följa mig på min resa med min nya butik! Och TACK alla som stått mig bi på min resa hittills! Utan er hade jag inte grejat det.
Men största tacket går förstås till P+L+K. Tack för support, hemsida, blogg, namn, you name it!

Bjuder på en liten sommarbild från förra sommaren!
Åh, vad jag längtar tills vi är där igen!
Kram
/sussi

Inga kommentarer: