söndag 21 juni 2009

Det slår aldrig fel!

Hoppas ni hade en trevlig midsommar! Det hade vi...ända tills sent på kvällen, när barnen somnat och vi satt nere vid bryggan framför en eld och drack lite vin...
Det var jag, mitt nöt, som började! Jag berättade om Första Hjälpen-kursen som Kajulen hade för ett par veckor sen. Det ena leder till det andra och vi börjar prata om vad man gör om barnen brännskadar sig, får ett getingstick etc. Sen kommer vi in på säkerhet i hemmet...vad man gör om det börjar brinna etc etc. Hur viktigt det är att man stänger av kaffebryggaren och drar ur sladden till strykjärnet....eeehh! Jag tittar lite på P som genast slår ut med armarna och säger (till min FASA): "Ja, JAG stängde inte av kaffebryggaren!!" Nähä...???
Det var ju P som hällde upp sista slurken kaffe i "ta-med-termosen"...Borde han inte stängt av då??? Sen kom jag förstås på att jag strök en tröja innan vi åkte (som jag sen inte tog med mig)... Drog jag ur strykjärnet??? Ja, sen var det liksom kört!! Tankarna började mala och jag tänkte att OM det hade börjat brinna så BORDE dom ha hunnit kontakta oss vid det här laget! Men tänk om det bara låg och PYRDE lite då? Skulle jag be mamma ta en taxi halv tolv på natten för att göra en liten koll?? Nä.... Jag gick och knöt mig för jag kunde inte sluta tänka på det. Tror ni att jag sov gott den natten?? NÄÄÄÄÄ!!! Man ska inte utsätta sig för såna här diskussioner när man befinner sig 14 mil hemifrån och dessutom i ett icke körbart tillstånd . Så nu ska jag göra en stor tavla att sätta på ytterdörren....nä, förresten vi ska köpa en pensionärskaffebryggare med automatisk avstängare. Jag måste också gå till KGW för att kolla om dom har motsvarande i form av strykjärn. Sisådär...
(PS. Huset stod kvar och sladdarna var urdragna...förstås!! Det är dom ju ALLTID!!)

Lovade våra midsommarkompisar att jag skulle lägga ut recepten på såserna. Här kommer dom:

Sås 1,

4 dl Lindahls turkisk yoghurt
1,5 msk flytande honung
0,5 kruka färsk basilika
1 burk (ca 25cl) soltorkade tomater

Blanda honung och yoghurt i en skål. Hacka basilikan och tomaterna fint. Blanda ner detta i yoghurten.. Låt stå och dra minst 30 min (gärna över natten).

Sås 2,

2,5 dl yoghurt Lindahls turkiska yoghurt
1,5 msk mango chutney
1,5 msk krossad ananas
1 tsk tomatpuré
1 tsk curry

Kör alla ingredienser utom yoghurten i en mixer till en slät creme. Blanda cremen med yoghurten. Smaka av med lite salt. Vill man ha lite sting på såsen kan man ha i lite cayenne.

Allt för nu!

PS. Bebisen ska heta C, fint va?

/sussi

Inga kommentarer: